Lite om Fransen och mig.

Vad heter ditt barn?
Frans Rune Olof (Larsson) Henfridsson.

När var du beräknad att föda?
13 maj 2010.

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Tyvärr inte, gick 4 dagar över tiden och han kom den 17 Maj klockan 14.00

Hur stor var barnet vid födseln?
Han vägde 4055 gram, 50 cm lång (tror jag dock inte på eftersom han var 55cm lång en vecka efter) och 37 cm i huvudomfång... Tjockskalle med andra ord.

Hur lång tid tog förlossningen?
8 timmar från första känningen.

Tog du någon smärtlindring?
Jag tog lustgas och fick även prova på sterila kvaddlar (en icke medicinsk smärtlindring som gör svinont... Ska ni föda så gör det inte! Värre än hela förlossningen! Den går ut på att man sprutar in sterilt vatten på magen och ryggen, i mitt fall, under en värk och det ska göra så att kroppens egna smärtlindringshormon utsöndras...)

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja, snart två år sedan vi började träffas.

Tog ni reda på könet?
Jag kunde inte leva utan att veta könet! Det enda jag kunde tänka på fram till UL var om det var en kille eller tjej. Jag hade rätt och det första jag tänkte fråga när jag såg honom på skärmen var "Visst äre en kille!?" men jag gjorde det inte, för tänk om jag hade haft fel ;)

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?

Det visste jag direkt jag fick veta att jag var gravid. "Jag tror det är en pojke och han ska heta Frans!"

Hade du en svår graviditet?
Lätt början förutom illamåendet i 15 veckor, sen vid 34 veckor så började jag svälla alldeles för mycket och mådde skit psykiskt!

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Jag längtar tills jag ligger där på förlossningen och får se mitt nästa barn för första gången, men än så länge är det lääääänge kvar!

Har du fått några bristningar?
Sista veckan kom dom smygandes under naveln och nån mellan magen och ryggen. Inget jag störs av.

Var du nervös inför förlossningen?
Nä, jag hade läst på så mycket och var jättepeppad!

Hade du några cravings?
Jaa, frukt frukt frukt. Åt tonvis av fruktsallad!

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Storbölade och ångesten kom.

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Kanske vecka 6?

Hur mycket gick du upp i vikt?
Typ 20 kilo, 18 kilo vätska som försvann på 3 veckor. Har nu gått ner hela graviditeten + 1 kilo... 7 mer ska bort!

Hur länge ammade du?
Ammar fortfarande.

Vad äter barnet helst?
Bröstmjölk, har inte sett någon tendens till favvomat än! Gröten i början men sen blev han dålig av den så han var lite rädd!

Vem är barnet mest lik?
Johan, tydligen en kopia.

Vad är det bästa med att ha barn?
Att få honom att skratta, att märka att han saknat en när man kommer hem, när han gosar upp sig på kvällen.

Vad är det sämsta med att ha barn?
Att nattamma, som är mysigt. Men skulle nog hellre sova 9 timmar ostört per natt! Sen att man är orolig hela tiden, tänk om han kommer att bli mobbad, tänk om han blir jättesjuk osv.

Är ditt barn döpt?
Nej, kommer inte göra det heller.

Hur gammal är barnet nu?
5 månader, 1 vecka och 4 dagar. Antar att det är 23 veckor.

Här hittar ni förlossningsberättelsen.

Kommentarer
Postat av: Tina

Du hade samma cravings som jag har just nu! FRUKT i stora mängder. Gott!

2010-10-28 @ 23:54:06
URL: http://tinaspinaler.blogg.se/
Postat av: Lisa

harmlöst craving:P

2010-10-29 @ 17:31:25
URL: http://dagismamman.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Haha "det är en pojke och han ska heta frans" Så skönt! KUl att läsa att din förlossning inte var lika hemsk som Elinas. brrr.. den fick mig att vilka ha en surrogatmamma till mina kommande barn.

2010-10-30 @ 04:27:36
URL: http://skruttplutt.wordpress.com
Postat av: Ivana

Åh jag gillar namnet Frans, så fint!

2010-10-30 @ 09:29:36
URL: http://ivanalipovac.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0