Mam osv.

Något jag blir irriterad över är att det mesta säljs i blå, grön eller rosa. Vars finns allt gult, rött, orange, lila osv osv? Nu pratar jag om tuttar, nappflaskor osv av märket MAM... Det finns säkert men inte där vi handlar, det finns mer för barn över 6 månader. Vad hände med oss som inte bara vill klä våra pojkar i blått och våra flickor i rosa?

Det som stör mig väldigt mycket är också att det verkar vara okej för flickor att ha blått, men inte för pojkar att ha rosa... Jag tycker Frans är jättefin i rosa, men direkt han har det på sig så frågar folk vad "hon" heter. Han har en röd mössa, gula byxor, vit body med orangea pingviner på och då frågar folk hur gammal "hon" är. "HAN heter Frans, och han är 4 månader" svarar man, folk ser lite smått generade ut, andra lite mer snopna. Blått är fint, men jag är så less på att alla kläder på affärerna är rosa med blommor och hjärtan på och har volanger osv, killarnas kläder är svarta och blåa med starwars, drakar, "tuffa tryck" där det står nått "tufft", en stor stygg varg ist för brummelisa. Vill man köpa lite mer neutrala kläder så kostar det skjortan. En body för 200-300 kronor är saftigt. Köper man på H&M eller kappahl så är det väldigt uppdelat. Tyvärr. Nu finns det dock ofta samma tryck (t.ex. på Lindex) fast i olika färger... Typ blått, rosa och grönt...

Min pojke är väl inte "tuff" bara för att han har nått annat mellan benen, han ska få gråta och visa känslor när han blir större, inte nått "Äsch! Killar grinar inte, sätt på ett plåster och bit ihop!"...
Medan flickor blir "söta och gulliga" blir killar "tuffa och stiliga" i sina nya kläder. Det är barn, dom är precis likadana. Bara för att man har nått utstikande där nere så betyder inte det att han inte vill ha guldkjol till dagis då och då. Vill Frans vara lika stark som pippi så ska han få va det, han behöver inte vara Karl-Alfred.

Kommentarer
Postat av: Anette

Om jag ska välja mellan rött eller blått på saker så väljer jag uteslutande rött till Niklas. Inte för att jag vägrar ge honom blå saker av princip utan för att det är så himla trist om allt bara är blått hela tiden. Håller helt med dig, det är trist att det bara är vissa färger som finns på det mesta.

2010-09-27 @ 07:11:19
URL: http://levermittliv.wordpress.com
Postat av: micksan

Förstår precis vad du menar. Man måste inte klä dom i rosa eller blått. Innan Saga kom sa jag att det inte ska bli mycket rosa. Men hon får så mycket kläder från andra än oss, och det blir mycket rosa. Och rosa är ju fint egentligen, en av mina favoritfärger. Men hon har även en hel del neutrala kläder. Försöker köpa sådana så fort jag ser något snyggt. :) Tycker också det är tråkigt på nappfronten. Och vi har börjat på MAM 6 mån + nu. Men har inte hittat några suveräna nappar än.

2010-09-27 @ 08:21:04
URL: http://micksan.org/lillalyckan
Postat av: sofie :-)

sv: visst är han!! :D <3 Favoriten^^

2010-09-27 @ 08:59:27
URL: http://teodorsmamma.blogg.se/
Postat av: camilla

Du är vettig du =) Jämställt ska de va!

(säger jag som har en son som springer runt och skriker "traktor" dagarna i ända och vägrar leka med dockor)

2010-09-27 @ 12:55:09
URL: http://komillas.blogg.se/
Postat av: evelina

jag har blivit förvånad hur många som inte förutsatt att han är en flicka trots rosa och andra färglada grejor. men ändå är det för många som drar likhetstecken mellan färg och kön.



vi har haft lyckan att ärva/lånad kläder av hans storkusiner signe och vera. det har varit en guldgruva för oss som gillar alla färger.



min skräck är om elis själv kommer börja sukta efter "tuffa" och/eller fula kläder när han börjar ge uttryck för tycke och smak.



jag tycker mig också se att det blir svårare och svårare att hitta de neutrala kläderna ju större storlekerna blir.



skönt att fin-frans ska få slippa att bli behandlad som en stereotyp av dig!!

2010-09-27 @ 13:06:36
Postat av: Sandra - mamma till Molly

Jag håller med dig, varför finns bara den typiska babyfärgerna? Jag hade på Molly ett par oranga byxor med en grön body med drake på när vi gick på ett köpcentrum. En tant kom fram till oss och sa "oj det var en söt lite pojke" - Det är en flicka svarade jag men hon är söt ändå. Tanten tittade på mig och sa "va är det en flicka?" - Ja svarade jag och påpekade att jag nog allt kunde könet på mitt barn. Tanten tittade lite konstigt på mig och sa, ja men dåså då har du en flicka!.. Konstiga tant.

2010-09-27 @ 16:52:14
URL: http://surrovich.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0