Go go go!!

Första löppasset idag, undra hur det kommer att gå! Jag är dock nyfrisk från min förkylning, fast inte enligt Lisa... Hos henne är jag fortfarande förkyld. Vi får väl se om jag klarar att löpa eller ej, alltid skönt att ha nått att skylla på om det skulle va obeskrivligt jobbigt!

Jag har kollat runt lite, Johan har visat mig hur jag ska göra... Intervaller börjar jag med. Det här hade jag tänkt:

1. 1 min gå/ 1 min springa = 10 min springa
2. 1 min gå/ 2 min springa= 12 min springa
3. 1 min gå/ 3 min springa= 15 min springa
4. 1 min gå/ 4 min springa
5. 1min gå/ 5 min springa

Tänk nu på att jag aldrig har löpt nån gång i hela mitt liv. Jag har aldrig tyckt att det är roligt, kommer nog inte göra det nu heller. Men det är en annan sak om man ger det en chans. Jag slutar direkt jag tycker det är tråkigt och jobbigt. Jag börjar alltså på 1. genom att gå en minut och springa en minut och jag gör det tre fyra dagar innan jag kör på tvåan. Alla "löppass" är 20 minuter långa.

Jag har laddat med en sinnessjukt bra lista, med musik alltså. Kanske inte dom bästa låtarna men det är rätt mycket "internt" så det blir kul. Kommer springa omkring med ett flin på läpparna... Hoppas jag :)

Kommentarer
Postat av: Tina

Ååh jag saknar att springa! Jag började ju förra våren och tränade inför tjejmilen i september..men så blev jag gravid :)



Tänk på att springa rätt med fötterna, benen och armarna. Du ska träffa marken ganska så prick på foten, men med tårna aningens lite före (det sparar på behinnorna en del). Benen ska du tänka på vid knäna. Där du ska lägga energin är det bakre benet och spänna musklerna när du lyfter benet, inte så mycket när du svänger fram benet och sätter ner foten, för den sving rörelsen kommer av sig själv. Så tänk på det bakre benet och spänt rumpan :P. Angående armarna så märkte jag en himla skillnad då man sprang fel med armarna i jämförelse med när man sprang rätt. Jag vill gärna knyta nävarna och dra in armarna framför mig när jag blir trött, och upp mot brösten lixom. Men så ska man inte göra. Armarna ska vara mer avslappnade än man tror. Du ska ha max 90 graders vinkling vid armbågen och armarna ska bara svänga utmed dina sidor inte hamna klamrade framför kroppen. Händerna ska vara helt lealösa, bara hänga och slänga..hehe.



Det är rätt så bra att tänka på allt detta när man springer också för då blir man så distraherad att man glömmer lite hur jobbigt det är. Plus att hög musik med bra lurar gör mycket för att man inte ska höra sitt eget flås. Det psykar ut mig helt om jag ska lyssna på mig själv samtidigt. Så länge jag inte hör hur andfådd jag är så kan jag springa längre!



Åh vad avundsjuk jag blir. Vill också springa. Men jag får snällt vänta till tidigast i mitten på sommaren tror jag. De säger ju att man måste vänta ett tag efter man fött barn med att just börja löpträna för att graviditeten och förlossningen påverkat bäckenet så mycket. Så man måste ju ta det säkra före det osäkra där känner jag. Lycka till i alla fall!



P.s Jag kunde träna upp mig rätt så snabbt från att typ inte orka springa en kilometer i ett sträck till att jag orkade springa 5 km i ett sträck. Och då sprang jag kanske bara 2-3 gånger i veckan. Så håll ut det kommer ge resultat om du bara håller i det ett par veckor och inte ger upp. Nu kommer jag följa din utveckling strängt här på bloggen, jag lever ut lite av min träningsavsaknad genom dig. Så får du lite press också :)D.s

2011-01-12 @ 22:26:49
URL: http://tinaspinaler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0