Frans ord.

Sitter i Hällnäs hos mamma och pappa. Frans har just lagt sig.
Han har lärt sig massvis av saker den senaste tiden. 

Frans ord (inte rent snack, men han har ord för olika saker):
Morfar
öga
öra
näsa
mun
bil
traktor
nalle
stövlar
sko
fot
välling
mat
potta
bajs
blöja
kisse
Sally
vovve
ko
gris
ljus
boll
docka
måla
macka
lampa
klocka
äta
mössa
vantar
sockar
blomma
kratta
spade
cykel
tåg
buss
gott
bulle
pall
bada
hoppa
mormor
Malin
Ida
Hanna
Maja
Lucas
dricka
farmor
haklapp
farfar
blåsa
bok
mer
ballong

Är de ord han kan, som jag kommer ihåg. Men det är ju inte rena ord. Vissa saker heter samma, t.ex. stövlar och nalle är båda lala, men med olika uttal. (stlövlar lalla, nalle laala)

Han älskar att läsa bok och sjunga. Favoritlåtar är "la-la la-la la-la-la-la-laa osv...." (medan man vinkar med händerna och klappar) "boom boom boom boom låter stora trumman" och rörelser till den. "lilla snigel" och "imse vimse spindel" är också favoriter. När det kommer till böcker så spelar det inte så stor roll vad de handlar om. Han älskar boken han fick hos BVC, där det är ett antal berättelser i samma bok.

För nån natt sen vaknade Frans och storgrät. Det fanns ingenting som kunde trösta. Vi sjöng sånger, försökte läsa bok och bara prata med honom men han var helt förstörd. Det han fick fram var "traktor", så jag hämtade hans tavla på en traktor han fått från sin farmors jobb (företagssjuksköterska på volvo). Han blev äntligen tyst och Johan och Frans somnade. För mig gick det desto sämre. Jag låg där med Johan, Frans och en tavla på en traktor som då och då hamnade i mitt ansikte. Så jag tog tavlan och skulle lägga den på golvet. Då kom gråten igen, fort som attan drog jag upp tavlan i sängen igen. Jag fick helt enkelt leva med det. Då och då vaknade jag på natten av att Frans pussade tavlan eller/och smällde tavlan i skallen på mig. Natten efter var lugn som tur var.

Nu ska jag se halv åtta hemma hos mig. Vi får väl höras snart igen! :)

Kommentarer
Postat av: Lisa

kul att det händer grejer här igen:)

2011-10-26 @ 17:04:58
Postat av: Hanna

Back on track baby! :)

2011-10-26 @ 21:27:05
URL: http://intemyckettillliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0