PSD, dilemmat.

Dom senaste nätterna (dom två vi varit i hällnäs där Frans sover i spjälsäng) har jag märkt att Frans rullar över till mage när han sover. Han verkar ligga skönt och sova gott... Men dom där tankarna kommer ju... Plötslig spädbarnsdöd - varje förälders mardröm! Angelica och Elin skrev som kommentar i sista inlägget att det är vanligast vid 3-4 månaders ålder och sedan minskar det! Jag har själv läst nånstanns att efter 6 månader så är risken 80 procent mindre. Men sen står det också att det är vanligare för pojkar, vanligare om man bor i de nordliga länen osv. Min mamma säger att jag inte ska oroa mig och att både jag och en av syrrorna sov på mage och det gick då bra. min morbror sa att hans 4 flickor hade sovit på mage och att det inte var nått där heller. Det är ju klart, men man skulle aldrig förlåta sig själv om man lät honom ligga där och han skulle vara en av de få procenten som dör... Jag tänker inte köpa ett andningslarm för det har vi inte råd med. Men det hade varit en liten trygghet, helt klart. Jag ska plocka bort kudden i natt så om han hamnar på mage så är kvävningsrisken liten. Sen så tänker jag lite som Angelica som säger att om barnet själv kan vända sig så är det ok. Jag känner ju själv att han är så pass stor nu att om han lägger sig på mage mitt i natten så får han ligga så. Jag tänker inte ligga och vara orolig och inte få någon sömn. han vaknar ändå 2 gånger ungefär och vill ha mat, då får man väl justera honom.

Nu har Frans badats av sin mormor, hon och pappa pysslar nu om min lilla påg och livet för Frans e life.
Han blir rätt så bortskämd direkt man åker till mormor och morfar, farmor och Staffan eller farfar och Malin. Känns bra :) Man kan inte bli nog bortskämd när det kommer till kel, gos och kärlek.

Frans har börjat suga på läpparna. Han har även lärt sig att morra. Han verkar älska honungsmelon och han verkar förstå leken "men vars är Frans?" för han gömmer huvudet i kudden och tittar fram efter man sagt "men vars är Frans?"... Gullunge!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Det där med PSD är inte lätt, I know. Man vill såklart göra allt man kan, men det finns bara så mycket man kan göra. Om nu Frans vänder sig själv till mage så vill han uppenbarligen sova så, och då kan du ju inte gärna sitta och vakta honom hela natten. Men som sagt, jag förstår hur du tänker. Att ta bort kudden låter i alla fall som en jättebra idé!

2010-11-13 @ 21:24:21
URL: http://myranludvig.blogspot.com
Postat av: Anette

Niklas har sovit på mage väldigt länge nu. Det har varit lögn att få honom att ligga på rygg efter att han själv började vända sig. Provade att bulla upp på sidorna så han inte skulle kunna vända sig, men se det kunde han visst. Och då vill jag verkligen inte ha saker "uppbullade" runt honom när han väl hamnat på mage. Kudde har han aldrig haft och han vänder regelbundet huvet från ena sidan till den andra. Jag intalar mig själv att det är precis som Angelica också säger - att är de starka nog att vända sig så är det nog bättre. Men det är ju också som ni skriver att man inte kan vakta de hela tiden. Förstår fullt och fast hur du tänker, men det är svårt att göra annat när de själva vänder sig för det gär de ju på nån sekund och då hjälper det ju inte att ha väckaren igång varje timme heller. Ska bli skönt när de blivit ännu större.

2010-11-13 @ 21:59:31
URL: http://levermittliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0