Idioter finns det tyvärr gott om.

Sitter och tittar på seventh heaven, kvalitets tv. Matt o Mary har skolkat för att hjälpa en tant... Spännande.

Idag ska jag o fika med massa mammor o bebisar! Ska bli så kul, först ska jag, Frans, Hanna o Jack åka till barnens hus o kolla bumbo-stol! Skulle vilja ha en. Jag har dock inte fått in mitt barnbidrag på mitt konto... Idioterna har skickat till fel konto, hur fel som helst dessutom. Knappt en siffra rätt. Sen så har jag mailat dom om föräldrapenningen, det är på tiden att vi får cash...

Fick ett sms i morse av Johan att jag skulle lyssna på P1, där var det Lars Ohly som fick svara på frågor från lyssnarna. En svinsur man från pajala ringde in och tyckte att det var idiotiskt att män skulle TVINGAS ta 60 dagars pappaledigt! Att det inte var ett val - att det inte var jämställdhet. Men herremingud. Jag är så glad att jag inte bor med en sån man! Nån som ser det som ett jobbigt tvång att få stanna hemma med ens barn och se dom utvecklas, skaffa en bättre relation och dessutom få betalt under tiden! Jag tror inte att han kan eller vet hur man är med barn, han är nog inte en superpappa direkt, ingen som läser bok för dom på kvällarna och ingen som åker och leker med dom på badhuset eller liknande. Han ser det nog som sin uppgift att försörja familjen och inte så mycket mer. Fruktansvärt. Att det finns sånna människor. Kort efter fick jag ett sms av Johan där det stod "Folk ser det som en rättighet att få barnpeng när det egentligen är ett bidrag man ska va glad att man får". Så sant så sant.
Ohly krossade som vanligt. "När du är sjukskriven är det ju ingen annan som kan få din sjukpeng, varför ska då någon annan få din föräldrapeng när du är den ena föräldern?"  Nått sånt sa han, då tyckte jag att gubben blev tyst. Lyssna gärna på det igen. www.sr.se/p1
Gubben skulle rösta på KD, inte så otippat.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag kan i och för sig hålla med gubben i sakfrågan, att man inte ska "tvingas" vara hemma i x antal dagar. Det tycker jag är fel, jag tycker det ska vara upp till varje familj att bestämma hur de vill fördela det. Fast 60 dagar tycker jag inte är så mycket att bråka om.



Däremot så tycker jag inte att män som tycker som honom - att det är ett TVÅNG och en LAST att vara hemma med sina barn - ska ha några barn överhuvudtaget.



Ja, så ser jag på det hela :-)

2010-08-24 @ 12:54:44
URL: http://myranludvig.blogspot.com
Postat av: susanna

Man är inte TVINGAD att va hemma. Det är ju ba att sätta barnet på dagis och fara och jobba. det är ingen som låser in dig med en bebis. och bestämmer man inom familjen så resulterar det i, bevisligen, att det är kvinnan som är hemma... vilket i sin tur resulterar i att hon blir ännu mer distanserad från arbetslivet och i sin tur får sämre pension än pappan - rättvist?

2010-08-26 @ 14:09:59
Postat av: Hanna

Sus: Precis, och kvinnan bli allt mer diskriminerad vid arbeten, självklart väljer arbetsgivare en man på 32 år ist för en kvinna på 28, för kvinnan förväntas vara hemma med barnet längre än mannen. Men om man delar lika (alla i hela sverige) så kommer det vara lika "farligt" att anställa en man som en kvinna och det blir mindre diskriminering. Men nu förstår jag att det är enklare för vissa att vara hemma längre än andra, men om fler män skulle vara hemma mer så skulle det bli bra mycket bättre för oss kvinnor.

2010-08-26 @ 14:39:26
URL: http://intemyckettillliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0