happ.....

Det känns mer som en regel än ett undantag att skriva det jag ska skriva nu, Frans har kräkts igen. Igår kväll gick Johan in för att söva om Frans som hade vaknat, han hittade sängen och Frans nedspydd. Så det var bara att plocka upp lillis och tvätta av, aj vad han skrek! Det var som att han hade ont i magen då skriken kom i attacker. Han hade dessutom bajsat så han skrek när man försiktigt, försiktigt skulle tvätta rent. Johan sköljde av pyjamas, lakan, spjälskyddet, täcke osv och upptäckte två blod"fläckar" på påslakanet. Vi ringde sjukvårdsupplysningen och fick värdelösa svar som vanligt. Men förmodligen så var det ingen fara med blodet då blodkärl lätt kan spricka vid en häftig kräkning. Skönt att det inte var från magen iaf! Jag hade inte ätit mjölk igår alls, jag åt mat jag själv hade lagat och jag hade stenkoll. Vad kan det bero på? Johan ringde BVC och fick som vanligt värdelösa svar, "magvirus" - som har funnits till och från i flera veckor? Kan man ju undra. Men eftersom jag har telefonskräck (måste bli bättre, just nu får Johan göra alla jobbiga samtal) så kan jag ju inte ifrågasätta... Sen så luktar inte spyan "magsjuka", så jag är tvek.

Johan ringde barnmottagningen igår om remissen, den hade kommit in och då fick han fint höra att det kan ta 3 MÅNADER att få en tid! Det är inte sant!! Jag orkar inte mer, mitt barn måste få mat! Jag har knappt mjölk kvar. känns det som och nutramigenen kostar skjortan om vi ska fortsätta i tre månader till på det! Vi måste få recept! HUR GÖR MAN?? Är det bara att ringa och tjata? Vem ska man ringa? Måste man verkligen göra undersökning? Jag har fått kommentarer här förr att man inte alls behöver göra provokation för att få recept. Kan man få provosoriskt recept? Åh va jag blir less! Man får ju inga riktlinjer, inga förslag eller nått. BVC suger.

Kommentarer
Postat av: Elin

Stackare! Verkar jätte jobbigt. Jag tänkte säga :amma! Men det är ju precis det du gör. Ring och TJATA TJATA och TJATA. Tillslut orkar dom inte :-) Ring till olika vårdC. Om ni har flera? Hoppas han blir bättre snart.

2010-11-23 @ 11:38:40
URL: http://hemligbulle.blogspot.com
Postat av: Tina

Jag skulle också ringa och tjata, bara tjata och ifrågasätta och tjata. Det är ditt barn och ingen annan har lika mycket omtanke om lille Frans som hans mamma och pappa! Du känner honom bäst och dina instinkter säger att något inte stämmer. Man har ju hört talas om föräldrar som fått ungefär samma skitsvar från sjukvårdsupplysningen och BVC som ni, för att det senare skulle visa sig att svaren de fått var helt uppåt väggarna fel. Stå på dig Hanna! Ta fram lejonmamman i dig, (och du telefonen är inge farlig, jag var lite som du förut också, men skriv lite stödord innan du ringer så du vet på ett ungefär vad du ska fråga och säga så går det lättare) och om ni inte får nån hjälp snart så åk in till akuten med han nästa gång han kräks..då måste de ju undersöka! Skickar en krya på sig kram till Frans!

2010-11-23 @ 12:29:48
URL: http://tinaspinaler.blogg.se/
Postat av: Marieotyra

Ring ett annat BVC i stan och beskriv hur ni har det och fråga om hur de brukar göra med recept. För uppenbarligen verkar det ju göra skillnad på vilket bvc eller vilken sköterska man pratar med! Jag har alltid fått jättebra hjälp från BVC på backen. Hoppas att det blir bättre.

2010-11-23 @ 15:17:56
Postat av: Anette

Jag fick en tid hos barnläkaren på vårdcentralens barnläkarmottagning för jag ville kolla upp Niklas kräkningar och hon rådde mig att testa nutramigen. Hon skämdes nästan när hon sa att den första burken måste jag betala själv, men om jag märkte att det var allergi och att vi skulle behöva mer så skulle jag bara ringa till de och få recept. Då betalade man tydligen bara 214:- eller nåt för en hel kartong med burkar.

Kan inte vara så mycket annorlunda hos er.

Har ni nån barnläkarmottagning där ni bor? Är det dit remissen gått? Låter ju inte klokt om det är 3 månaders väntetid hos en vanlig barnläkare.

2010-11-23 @ 19:44:56
URL: http://levermittliv.wordpress.com
Postat av: Linda karlsson

Ni har inte en barnsakut ni kan åka till? Det gjorde vi. Vår son skrek som en galning så vi åkte in direkt till akuten där de drog slutsatsen att han troligen va allergi, sen va bara att ringa BVC för recept. Så om ni har en barnakut ÅK DIT!! Låt de ta hela dagen och gå inte hem innan ni får hjälp!! Tvinga dem sen skriva nåt som gör att BVC måste fixa receptet. Vi betalar 120kr för 12burkar (har dock pepticate - typ samma sak)

Hoppas de löser sig för er. Minns hur jobbigt de va innan allerginsten äntligen hjälpte.

2010-11-23 @ 20:21:34
URL: http://Lindaochlivet.wordpress.com
Postat av: sandra

Distriktssköterkan kan skriva ut recept åt er! Ring bvc! Ni behöver inte vänta på att få komma till barnmottagningen!

2010-11-24 @ 12:32:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0